Малі епічні жанри романтичної літератури: сатира в літературі Романтизму

31 Жовтня, 20122:54 pm

0


Малі епічні жанри романтичної літератури: сатира в літературі Романтизму

До числа особливих романтичних жанрів можна, мабуть, віднести таку форму, як фрагмент. Ф. Шлегель обґрунтував появу фрагменту і фрагментарної побудови творів тим, що особливий стан божественного одкровення, натхнення не може бути тривалим. Він також довів, що не слід окремі фрагменти, які виникли в такі хвилини, штучно поєднувати зв’язками, тому що ці вставні зв’язки або відчуваються як зайві, або, що гірше, за ними губляться фрагменти-перлини.

Мова йде не просто про незакінчений твір (втім, романтична література знає чимало таких випадків), а про окрему літературну форму, яка значима саме своєю незавершеністю, відкритістю, можливістю бути продовженою. Є думка про те, що фрагмент у романтизмі не тільки жанрове утворення, але й форма мислення. Характерно, що крім фрагментів філософського й естетичного змісту, фрагментарність часто утворювала структуру великого художнього твору.

Майже до кінця ХVІІІ ст. жанр повісті не використовується в значенні терміна. Свої жанрові, власне літературно-художні риси повість отримує з розвитком поняття вимислу в літературі, коли документальності її змісту була протиставлена вигадана фабула.

Закономірним для романтизму було звернення до фольклору. Вони зверталися до фольклору як до наукового матеріалу для етнографії та історії, а також як до джерела мотивів, морально-етичних ідей, а також жанрів. Із фольклору приходить у літературу казка. Казка дає можливість романтикам поєднувати реалії та фантастику, для того щоб глибше зрозуміти сутність явищ, гіперболізуючи зло, поглиблювати його розуміння і протиставляти йому ідеал. Казка давала можливість включити в коло власного твору ті асоціації, уявлення, які віками вироблялися у фольклорі. Літературна казка відразу розвивалася в трьох напрямках: казка для дітей; казка подвійного призначення: для дітей і для дорослих; казка лише для дорослих (казка-новела). Отже, одним з характерних жанрів романтичної літератури була фантастична повість, новелаказка. У створенні фантастичних творів особливо відзначилися німецькі романтики (особливо – Е.Т.А.Гофман).

У зв’язку із жанром казки говоримо про таку ключову категорію для романтизму – як фантастичне. Фантастичне начало міцно входить у тканину художніх творів романтиків. Воно може утворювати особливий художній простір, може вторгатися в повсякденне життя, може спотворювати його до гротеску. У німецькому романтизмі фантастика стає повноправною естетичною категорією. Вона диктує й уявлення про казку як про своєрідний жанр жанрів. Однак у кожному конкретному випадку фантастичне начало може мати різні гносеологічні основи і по-різному співвідноситися з дійсністю і її закономірностями.

Категорія фантастичного стає основою ще одного епічного жанру романтизму – детективного оповідання. Першими зразками детективного жанру безсумнівно є новели Е.Т.А.Гофмана „Пісочна людина”, і особливо „Мадемуазель де Скюдері” (1818), у якій є і таємниця, і розслідування злочину. Як основоположник детективного жанру виступив представник американського романтизму Е.По в оповіданнях „Вбивство на вулиці Морг”, „Таємниці Марі Роже”, „Вкрадені листи” (1840 – 1849).

Творчість По зіграла важливу роль у процесі становлення науково-фантастичного жанру. „Рукопис, який було знайдено у пляшці”, „Повість про мандри Артура Гордона Піма”, “Незвичні пригоди невідомого Ганса Пфааля”, „Історія з аеростатом”, „Щоденник Джуліуса Родмена” вражають обґрунтованістю наукової бази. Глибокі знання По у галузі математики, астрономії, медицини робили картини, створені ним переконливими. Читач вірив, що ці картини є не стільки фантастичними, скільки пророчими. Подалі шляхом По пішли Жюль Верн (Франція), Герберт Уеллс (Англія) та багато інших письменників-фантастів.

Американський романтизм породив також специфічне осмислення деяких жанрів, запозичених в Європі. Шалений темп американського життя створив умови для появи різноманітних „скорочених явищ”. Тому і набув такого значення жанр „short story” (короткого оповідання). Коротке оповіданні є представленим в американській літературі в різноманітних проявах: фантастичному, детективному, філософському, алегоричному, психологічному.